Pierwsze kroki w realizacji projektu budowy łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie

Wytyczne do budowy nowej łącznicy kolejowej między Jedliczem a Szebniami zostały już wyznaczone. PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły kooperację z wykonawcą całości projektu, czego dowodem jest podpisana między nimi umowa. Całkowite koszty inwestycji oszacowano na kwotę 240 milionów złotych.

Inwestycja obejmuje konstrukcję nowego fragmentu linii kolejowych, który będzie miał długość 3,4 kilometra i położony będzie pomiędzy dwiema innymi liniami: nr 106 Rzeszów – Jasło oraz nr 108 Stróże – Krościenko. Ten odcinek będzie znajdować się w pobliżu przystanków Szebnie i Wojaszówka. Jego budowa sprawi, że pociągi nie będą już musiały zatrzymywać się na stacji Jasło w celu zmiany kierunku jazdy, co umożliwi bezpośredni przejazd na trasie Rzeszów – Krosno – Nowy Zagórz.

Według szacunków PKP PLK, dzięki tej inwestycji czas podróży pociągiem z Rzeszowa do Krosna skróci się o około 25 minut. W ramach rozwoju infrastruktury kolejowej powstanie także nowy przystanek osobowy o nazwie Moderówka, a na trasie znajdzie się również tunel o długości około 500 metrów oraz trzy wiadukty drogowe. Całość inwestycji ma być sfinansowana ze środków unijnych, a jej zakończenie przewidziane jest na połowę 2028 roku.

PKP PLK podkreślają, że realizacja projektu budowy łącznicy kolejowej między Jedliczem a Szebniami przyniesie wiele korzyści. Mianowicie, pozwoli to organizatorom przewozów pasażerskich na przygotowanie atrakcyjniejszych ofert dla podróżujących. Dodatkowo, poprawi się komfort przewozów towarowych, co z pewnością przełoży się na korzyści gospodarcze. Zaznaczyć należy, że w ramach tego projektu planowana jest również rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz, do czego obecnie prowadzone jest postępowanie przetargowe.