W Rzeszowie trwają intensywne prace nad konstrukcją 10-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S19, który ma połączyć węzeł Rzeszów Południe z węzłem Babica. Jest to jedno z najbardziej skomplikowanych pod względem technologicznym przedsięwzięć infrastrukturalnych, które obecnie realizowane są w Polsce. Prace rozpoczęły się w kwietniu 2022 roku.
Realizacja tej inwestycji odbywa się w ramach systemu Projektuj i Buduj. W jej ramach, oprócz tunelu o długości przekraczającej 2 km, powstaną również inne obiekty inżynierskie takie jak sześć estakad, dwa wiadukty na trasie S19, bezkolizyjny przejazd ponad torami kolejowymi na istniejącej trasie DK19, a także trzy przejścia dla zwierząt i jeden przejazd pod S19.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że jednym z największych wyzwań inżynieryjnych na tym fragmencie drogi ekspresowej S19 jest konstrukcja tunelu. Niemniej jednak, równie interesujące są pozostałe elementy powstające w ramach tego projektu. Jednym z nich jest estakada ES-1, która jest budowana w Racławówce. Ta konstrukcja prowadzi drogę ekspresową S19 ponad drogą powiatową nr 1409R na trasie Zwięczyca – Niechobrz – Czudec, drogą powiatową nr 1408R pomiędzy Niechobrzem a Boguchwałą, obszarem przejścia dla małych zwierząt oraz strumieniem Lubcza.