W Rzeszowie, alarmująco duży procent połączeń na numer ratunkowy 112 to zgłoszenia niezasadne. W ciągu roku 2024 operatorzy z Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) w tym mieście odbierali łącznie 810 125 telefonów. Z tych wszystkich połączeń, ponad pół miliona, czyli przeszło 513 tysięcy, okazało się być całkowicie niepotrzebnymi i nieuzasadnionymi zgłoszeniami.
Ludzie, którzy wybierali numer 112, często nadużywali jego funkcji, pytając o różnego rodzaju zbędne informacje, obrażając pracowników centrum czy nawet próbując zamówić jedzenie za pomocą tej linii.
Teresa Kubas-Hul, Wojewoda Podkarpacka, zaniepokojona tą sytuacją, apeluje do mieszkańców o odpowiedzialne korzystanie z numeru alarmowego. Podkreśla, że jest on przeznaczony do zgłaszania wyłącznie sytuacji bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka. Przestrzega też, że każde nieuzasadnione połączenie może spowodować opóźnienie w udzieleniu pomocy osobie, która naprawdę jej potrzebuje.
Mimo tych perturbacji, pięciu operatorów CPR w Rzeszowie otrzymało państwowe wyróżnienia za swoją ciężką pracę i poświęcenie. Jedną z nich jest Daria Nowak, koordynator i operator CPR. Pracując w tym zawodzie od 13 lat, przyznaje, że choć jest to praca stresująca i wymagająca, to mimo wszystko czuje do niej pasję i poświęcenie.