Postęp w realizacji budowy 10-kilometrowego odcinka drogi S19 Rzeszów Południe – Babica przekracza 40 procent

Zaawansowanie prac nad konstrukcją ponad dziesięciokilometrowego fragmentu ekspresowej trasy S19, rozciągającej się od Rzeszowa Południe do Babicy, osiągnęło już blisko połowę – dokładnie 42 procent. Budowa obejmuje element tak istotny jak węzeł Babica, utworzony w modelu trąbki, który ma swoje miejsce niedaleko punktu krzyżowania się drogi krajowej numer 19 z drogą wojewódzką numer 988.

Projekt ten nie ogranicza się tylko do budowy samoistnej drogi. Wśród planowanych wykonania obiektów inżynierskich jest tunel o długości aż 2,2 km, sześć estakad, dwa wiadukty umiejscowione nad S19, przejazd bezkolizyjny nad torami kolejowymi stabilizującymi trasę DK19, trzy przejścia dedykowane zwierzętom oraz jedno przejście pod trasą S19.

Interesującym elementem tej inwestycji jest również plan utworzenia pierwszego Centrum Zarządzania Tunelem na terenie województwa podkarpackiego. Ponadto, w obrębie projektu zawarta jest budowa dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż, obsługujący kierunki Rzeszów i Barwinek oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (znajdujących się przy MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa oraz niedaleko Centrum Zarządzania Tunelem).

Długotrwałe prace nad drążeniem dwunawowego tunelu pod wzgórzem Grochowiczna prowadzi maszyna TBM o nazwie Karpatka. Niełatwe warunki gruntowe i wodne – flisz karpacki, z którymi musi sobie radzić, doprowadziły do konieczności przystosowania jej do pracy w takich okolicznościach oraz zmiany projektów dotyczących tunelu drogowego po wykryciu metanu.