Planowane działania rzeszowskiego oddziału GDDKiA na nowy rok : Kontynuacja S19 i Via Carpatia

W tegorocznych planach oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Rzeszowie znajduje się szereg istotnych przedsięwzięć. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć podpisanie umów na realizację dwóch ostatnich etapów budowy drogi ekspresowej S19, kontynuowanie prac związanych z trasą Via Carpatia, a także końcowe prace nad dokumentacją dotyczącą planowanych obwodnic.

Joanna Rarus, rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA, przekazała informacje o planach na ten rok. Wśród zamierzeń instytucji jest wyłonienie ekip budowlanych, które będą odpowiedzialne za ostatnie dwa odcinki drogi ekspresowej S19 na terenie Podkarpacia: Jawornik-Lutcza i Lutcza-Domaradz. Oznacza to, że niemal cały 85-kilometrowy fragment trasy S19 między Rzeszowem a Barwinkiem (granica państwa) przejdzie do etapu realizacji.

W tym roku planowane jest również włączenie do pracy specjalistycznej maszyny TBM – Karpatki. Zadaniem tej maszyny będzie wydrążenie 2,2-kilometrowego tunelu na trasie drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica. Początkowo planowano, że prace drążenia rozpoczną się w ubiegłym roku, jednak na terenie budowy odkryto metan. Obecnie, producent maszyny – firma Herrenknecht, pracuje nad projektem umożliwiającym bezpieczne drążenie tunelu pomimo obecności metanu.

Joanna Rarus podkreśla, że tunel będzie drążony za pomocą techniki mechanicznego drążenia. Do tego celu zostanie użyta maszyna TBM o imponujących wymiarach: długość 112 m, waga 4000 ton i średnica tarczy wiercącej wynosząca 15,2 m. To aż o 1,7 m więcej niż średnica Wyspiarki – maszyny, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.