W wielu branżach pracownicy fizyczni stanowią podstawę funkcjonowania firmy. Budowlanka, produkcja, przetwórstwo, naprawy, prace leśne itp. – to tylko niektóre sektory, w których skuteczna rekrutacja pracowników fizycznych odgrywa bardzo ważną rolę. Sprawdź, jak to zrobić!
Wymagająca rekrutacja pracowników fizycznych
Praca fizyczna zwykle jest obciążająca, a przy tym mało płatna. Dla coraz szerszego grona osób najniższa krajowa 2024 nie jest atrakcyjną pensją. Nawet firmy zapewniające swoim pracownikom wyższe stawki bardzo często zmagają się z wysoką rotacją pracowników, którzy po prostu poszukują lepiej płatnych stanowisk.
Z drugiej strony większość firm nie może sobie pozwolić na zatrudnianie „kogokolwiek”. Szczególnie w branżach, które wymagają profesjonalizmu, takich jak budowlanka czy produkcja. Pracodawca musi więc poświęcić wystarczająco dużo czasu na rozmowy z kandydatami i wybór osoby najbardziej odpowiedniej na dane stanowisko.
Rozmowa ważniejsza niż CV, czyli od czego zacząć rekrutację
Jeśli chcesz zredukować koszty, przede wszystkim zorientuj się, gdzie dodać darmową ofertę pracy, tak by dotarła ona do jak najszerszego grona potencjalnych kandydatów. Nawet duże serwisy ogłoszeniowe oferują możliwość np. gratisowego pierwszego ogłoszenia.
Pracowników fizycznych rekrutuje się inaczej niż umysłowych. Oczywiście firma wymaga od nich przesłania CV, z którego czerpie informacje o doświadczeniu i umiejętnościach kandydata. Jednak tak naprawdę u takich pracowników liczy się inny zestaw cech niż u pracowników umysłowych. Znaczenie może mieć np. siła fizyczna, dobre zorganizowanie, umiejętność koordynacji czy precyzja w działaniu. Kandydat może opisać się w superlatywach, jednak dopiero osobiste spotkanie pozwoli te informacje zweryfikować.
Pamiętajmy, że pracowników fizycznych raczej nie rekrutuje się online. Unikaj też „masówki” – nie zapraszaj na spotkania zbyt wielu kandydatów jednego dnia. Jeśli pod Twoim gabinetem czekać będzie kilka osób umówionych co 10 minut, wartościowy kandydat może z marszu zrezygnować z rozmowy. Aby tej sytuacji uniknąć, dobrze przeanalizuj otrzymane CV i zaproś na spotkanie tylko kandydatów spełniających wstępne wymagania.
Jasne warunki współpracy
Spotkanie rekrutacyjne nie powinno być wyłącznie sprawdzianem kandydata. Jasno określ warunki zatrudnienia. Przedstaw konkrety, w tym opcje finansowe oraz dodatkowe możliwości, np. uzyskania premii. Powiedz o godzinach pracy. Nie unikaj tematów, które wydają się kontrowersyjne, np. pracy 3-zmianowej. Zapytaj kandydata o preferowaną formę zatrudnienia i przedstaw praktykę firmy w tym zakresie.
Jeśli Twoja firma może sobie na to pozwolić, zadbaj o godziwe warunki pracy dla pracowników fizycznych. Dodatkowe benefity, np. pakiety medyczne czy kursy podniosą atrakcyjność Twojej oferty. W ustaleniu, jakie ostateczne koszty w tym zakresie poniesiesz jako pracodawca, pomoże Ci kalkulator netto brutto VAT.
Często znaczącą wartością dla kandydatów do pracy fizycznej jest stabilna forma zatrudnienia – umowa o pracę, wstępne szkolenie czy okres ochronny, z którego korzystają w pierwszych miesiącach.
Poszukiwania pracowników fizycznych z kwalifikacjami
Znalezienie kandydata z określonymi umiejętnościami, np. dekarza czy betoniarza, może okazać się trudniejsze niż w przypadku pozostałych pracowników fizycznych. Opcją w takiej sytuacji jest skorzystanie z usług head huntera, uruchomienie kontaktów branżowych czy też próba nawiązania współpracy z fachowcem polecanym przez klientów lub inne osoby z otoczenia.
Skuteczna rekrutacja pracowników fizycznych przyczyni się do zmniejszenia ich rotacji, a co za tym idzie zwiększenia wydajności zespołu i zysków firmy. Zdecydowanie warto o nią zadbać!